بررسی سئو سایت رقبا برای مبتدیان

آشنایی با بهترین ابزارهای تحلیل رقبا برای بهبود سئو و افزایش رتبه سایت

شما می‌توانید مدت زمان حضور کاربران، نرخ پرش، و صفحات پر بازدید را تحلیل کنید و با بهبود این موارد در سایت خود، تجربه کاربری بهتری ارائه دهید. در این پست آموزشی از کامی سئو قصد داریم ٧ راه آسان را برای آنالیز سایت رقبا بررسی کنیم. هر چند برای آنالیز سایت رقبا ابزارهای زیادی به نام ابزارهای آنالیز سایت وجود دارند، اما ما میخواهیم در این پست به ٧ راه رایگان آنالیز رقبا بپردازیم. آنالیز سایت رقبا یکی از واجب ترین کارهایی است که هر وبمستر یا مدیر کسب و کاری باید با آن آشنایی داشته باشد. امروزه و در حال حاضر برای اینکه که از رقبا عقب نمانید، درک و رصد کردن کار رقبا خیلی به پیشرفت بیزنس شما کمک میکند. ترتیب رقبا در نتایج موتورهای جستجو (SERP) را برای کلمات کلیدی مشخص کنید.

کلام آخرتحلیل رقبا در سئو، نقشه راهی است که به شما نشان می‌دهد چگونه از مسیرهای پیموده‌شده توسط دیگران، سریع‌تر و هوشمندانه‌تر به موفقیت برسید. به جای آزمون و خطای مداوم، از داده‌های واقعی رقبا استفاده کنید، شکاف‌های موجود را شناسایی کرده و با یک استراتژی هدفمند، از آن‌ها پیشی بگیرید. از آنجا که الگوریتم‌های موتورهای جستجو، به‌ویژه گوگل، به‌طور مداوم در حال تغییرند، تحلیل مستمر رقبا به یک ضرورت تبدیل شده است، نه یک انتخاب! این تحلیل به شما کمک می‌کند تا در برابر تغییرات ناگهانی آماده باشید و به‌جای واکنش، رویکردی از پیش تعیین شده انتخاب کنید. برای آنالیز وبسایت رقبا میتوانید از ابزارهایی که آن ها استفاده میکنند مطلع شوید.

اما سئو کلاه سیاه، می‌کوشد با شناسایی نقطه ضعف‌ها و محدودیت‌های الگوریتم‌های سئو، سایت را به شکلی بهینه سازی کند که رتبه سئو بهتری به دست بیاورد. به همین علت، بر خلاف سال‌های گذشته که موتورهای جستجو را مسبب کاهش کیفیت تولید محتوا در فضای وب می‌دانستند، امروز چنین توصیفی بسیار کمتر شنیده می‌شود و به کار می‌رود. همچنین، تلاش برای افزایش رضایت کاربران، معمولاً به ارتقای رتبه شما در موتورهای جستجو نیز کمک خواهد کرد. اسپای‌فو مقدار محدودی از این داده ها را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد و اگر قصد تحلیل رقبا را دارید ابزار مناسبی است. ابزار SpyFu یک سرویس سئو است که به طور خاص به تحلیل رقابتی اختصاص داده شده است و بسیاری از ویژگی های مورد نیاز برای سئوکاران را ارائه می دهد.

از یک نسخه آزمایشی رایگان BuzzSumo استفاده کنید تا ببینید محتوای پردرآمد آنها چیست و سپس ببینید آیا می توانید چیز بهتری ایجاد کنید. بهبود استراتژی کلمات کلیدییکی از مهم‌ترین جنبه‌های سئو، انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. با تحلیل سایت‌های رقیب، می‌توانید کلمات کلیدی پربازدید و کم‌رقابت‌تری که رقبای شما از آنها استفاده می‌کنند، پیدا کنید و از آن‌ها در استراتژی خود بهره ببرید. بعد از این که برای هر کلمه کلیدی رقیبان خود را شناسایی کردید، نوبت به ارزیابی سختی آن‌ها می‌رسد. باید بررسی کنید، رقیبانی که در این کلمات کلیدی به رتبه‌های برتر رسیده‌اند تا چه اندازه قوی هستند.

این ابزار امکانات متعددی ارائه می‌دهد که هرکدام به بهبود بخش‌های مختلف سئو سایت شما کمک می‌کنند. در فضای پویا و رقابتی دنیای دیجیتال، نشستن در نتایج جستجو دیگر یک امتیاز اضافی نیست، بلکه به معنای تسلط بر ترافیک ورودی کاربران، تقویت جایگاه برند و استفاده از فرصت‌های تجاری است. اما در مسیری که به صفحه اول گوگل ختم می‌شود، شما تنها نیستید؛ رقبا نیز برای تصاحب این جایگاه ارزشمند تلاش می‌کنند. در این میدان رقابت، صرفاً تولید محتوا و بهینه‌سازی سایت کافی نیست؛ شناخت دقیق رقبا و استراتژی‌های آن‌ها، برگ برنده شما خواهد بود. این به شما تصویری از “اقتدار دامنه” رقبا، نشان می دهد که عملکرد آنها در نتایج موتور جستجو چقدر قوی است. استفاده از این ابزارهای آنالیز سایت رقبا میتواند تا حدودی به شما در آنالیز سئو سایت رقبا کمک کند.

همچنین، با اتصال Semrush به Google Analytics می‌توانید داده‌های پنهان‌شده (Not Provided) را شناسایی کرده و دید بهتری نسبت به کلمات کلیدی ارزشمند خود داشته باشید. این ابزار یک همراه کامل برای برنامه‌ریزی استراتژی سئو و تولید محتوای هدفمند است. با ما در این مطلب از بلاگ سلکتک همراه باشید تا بهترین ابزارهای تجزیه و تحلیل سئو وبسایت رقبا را به شما معرفی کنیم. چگونه می توانیم از بک لینک های رقبا استفاده کنیم؟ابزارهایی مانند Ahrefs و Moz Pro به شما امکان می دهند که بک لینک های رقبا را شناسایی کنید و از همان سایت ها برای دریافت لینک استفاده کنید. تحلیل رقبا فقط برای پیدا کردن فرصت‌ها نیست؛ بلکه باید ببینید نقاط قوت آن‌ها چیست و چگونه می‌توانید از نقاط ضعف آن‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر رقبای شما در یک موضوع خاص محتوای ضعیفی دارند، این فرصت مناسبی برای تولید محتوای قدرتمند در آن موضوع است.

نکته خوب این است که تجزیه و تحلیل رقبا، استراتژی بازاریابی دیجیتال شما را تقویت می‌کند؛ زیرا به ایجاد کمپین‌های پیچیده بر اساس داده‌های موجود کمک می‌کند. مطمئن شوید که بک لینک های رقیب خود را بررسی می کنید تا ببینید که آن ها چند پیوند دارند، درباره چه چیزی هستند و کدام وب سایت ها از آن ها برخوردار هستند. این می تواند ایده هایی در مورد موضوعاتی که می توانید درباره آن ها بنویسید و انواع وب سایت هایی که می خواهید برای لینک دهی شخصی خود استفاده کنید، به شما ارائه دهد. برای دستیابی به این اطلاعات می توانید از ابزار Link Explorer از Moz استفاده کنید. توجه داشته باشید که  رقبای سئو سایت شما می توانند هر کسب و کاری باشند.

پیوندهای رقیب می توانند نقطه شروعی برای ایجاد پیوندهای بهتر برای سایت شما نیز باشند. در پلتفرم Inlinks داده های هدف کاربر و ویژگی های پیشنهاد موضوع کاملاً منحصر به فرد هستند. پیشنهاد می کنم با ابزار SpyFu Backlink Kombat مقایسه سایت هایی است که رقیب مستقیم شما نیستند را انجام دهید تا فرصت های جدید را کشف کنید. همچنین یک منوی کشویی برای انتخاب "مناطق بر اساس TLD" وجود دارد، اما متوجه شدم که تایپ در TLD بهتر کار می کند. اطلاعات Authority Score از 100 می باشد و به طور مثال برای آن صفحه از سایت نورنگار 38 است .

بیش از هر چیز دیگری، این تجزیه و تحلیل همچنین نقاط قوت و ضعف رقبای شما در سئو را نشان می دهد. فقط با انجام تجزیه و تحلیل رقیب است که یک شرکت ایده درستی از جایگاه خود در یک صنعت پیدا می کند. یکی از ویژگی‌های کلیدی SpyFu این است که امکان مشاهده تاریخچه کلمات کلیدی رقبا و بررسی تغییرات رتبه آن‌ها در طول زمان را فراهم می‌کند. این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا بفهمید که کدام کلمات کلیدی باعث بهبود رتبه سایت رقبا شده و کدام یک از آن‌ها افت کرده‌اند. همچنین، می‌توانید تبلیغات کلیکی رقبا را تحلیل کرده و ببینید که چگونه از گوگل ادز برای جذب ترافیک استفاده می‌کنند. گاهی اوقات، کلمات کلیدی مهمی وجود دارد که رقبا برای آن‌ها رتبه گرفته‌اند، اما شما از آن‌ها بی‌خبر بوده‌اید.

لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر به سایت رقیب داده می‌شوند، نقش مهمی در افزایش رتبه آن‌ها دارند. این لینک‌ها به شما سرنخ‌هایی می‌دهند که از کدام سایت‌ها می‌توانید برای سایت خود لینک بگیرید. اگر بدانید رقبا در حال به‌روزرسانی چه صفحاتی هستند یا چه محتوایی تولید می‌کنند، می‌توانید اقدامات آن‌ها را پیش‌بینی کنید. این امکان به شما کمک می‌کند یک قدم جلوتر از آن‌ها باشید و استراتژی‌های پیشگیرانه‌ای برای حفظ جایگاه خود طراحی کنید. به جای شروع از صفر، شما از تجربیات و اشتباهات رقبا درس می‌گیرید و با به‌کارگیری استراتژی‌های موفق آن‌ها، مسیر رشد خود را هموارتر می‌کنید.

شما باید در محتواهای خود به شکل کاملاً درست و کاربردی از کلید واژه استفاده کنید تا بتوانید جایگاه سایت خود را نسبت به سایر رقبا در گوگل ارتقا دهید. یکی از راه های معقول برای پی بردن به شیوه کار رقبا، بررسی فاکتورهای سئو در وبسایت رقبا با استفاده از ابزارهای موجود است. آنالیز سایت رقیب هر زمانی انجام شود میتواند به بهبود کارایی بیزنس شما کمک کند. اما اگر در اوایل راه هستید، آنالیز سایت رقبا به شما کمک بیشتری میکند. پس یک راه مفید برای آنالیز سایت رقبا به صورت رایگان، به مشتری تبدیل شدن برای آن سایت است.

نوع اجناس، دکور، خدمات پس از فروش و همه چیز را مشاهده و بررسی می‌کنید تا بدانید ایراد کار شما در کجا است. در آخر، بررسی کنید که آیا آن ها عناصر بصری در محتوای خود دارند یا خیر. اگر آن ها در محتوای خود رسانه ارائه نمی دهند این برای شما فرصتی برای ارائه محتوای جذاب تر است. معمولاً یک مرجع دامنه وجود دارد، که ارزیابی می کند یک وب سایت چقدر برای منطقه تخصصی خود مفید و با اعتبار است. عنصر مشابه دیگر سن دامنه است، زیرا دامنه های قدیمی دارای امتیازات و اقتدار بیشتر هستند. لینک دهی یکی از مهم ترین قسمت های سئو است و شامل داشتن پیوندهایی است که به وب سایت شما در وب سایت های دیگر اشاره دارند.

با بررسی محتواهای منتشر شده توسط رقبا، می‌توانید از نقاط قوت و ضعف آنها آگاه شوید. این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا محتوای جذاب‌تر و مفیدتری برای مخاطبان خود ایجاد کنید. برای مثال، رقابت برای به‌دست آوردن رتبه در عبارت کلیدی «خرید هدفون» بسیار سخت است؛ اما عبارتی مثل «خرید هدفون بلوتوثی زیر یک میلیون تومان» قطعا سختی کمتری دارد. پس اگر در ابتدای راه هستید، عاقلانه‌تر است که به سراغ این دسته از عبارات بروید. به ویژه که 50 درصد عباراتی که مردم در این روزها سرچ می‌کنند، چهار کلمه‌ای یا طولانی‌تر هستند.

شاید شناسایی استراتژی‌ های مورد استفاده توسط سایت‌ های رقیب، روشی مؤثر برای افزایش ترافیک سایت ما باشد. چون از این طریق می‌توان نسبت به آنالیز سئو سایت‌ های رقیب آن اقدام کرده و اطلاعات ارزشمندی به دست بیاورید. فرآیند کار شامل بررسی چگالی کلمات کلیدی، ارتباط کلمات کلیدی با موضوع، رتبه فعلی، میزان جستجوی کلمات کلیدی، صفحات رتبه‌بندی شده، میزان محبوبیت لینک‌ها، بهینه‌سازی محتوا و مشخصات صفحات است. برای آسان کردن اجرای فرآیند بررسی سئو سایت رقبا (و همچنین برای آسان کردن اشتراک‌گذاری و مطالعه این مقاله)، اینفوگرافیک زیر را تهیه کردیم. در این فرآیند، فاکتورهای متعددی از جمله شناسایی رقبا، جمع‌آوری کلیدواژه‌ها، سنجش میزان اهمیت این کلمات و انتخاب نهایی آنها لحاظ شده است. سئو یک رقابت برای بدست آوردن رتبه های برتر گوگل است بنابراین تحلیل رقبا اهمیت بالایی دارد.

همچنین، این ابزار به شما امکان می‌دهد تا رتبه سایت خود را در مقایسه با رقبا در سطح کشوری و جهانی مشاهده کنید و حتی میزان ترافیک ورودی از دستگاه‌های مختلف مانند موبایل و دسکتاپ را تحلیل کنید. با استفاده از Maxeo، شما می‌توانید وضعیت سایت خود را از نظر پارامترهای مختلف مانند کلمات کلیدی، بک‌لینک‌ها، و محتوای صفحات تحلیل کنید. یکی از ویژگی‌های بارز این ابزار، امکان بررسی جزئیات دقیق پروژه‌ها و حتی مدیریت تیم‌های مختلف است. به علاوه، این ابزار پیشنهادات دقیقی برای بهینه‌سازی سایت شما ارائه می‌دهد که می‌تواند به بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجو کمک شایانی کند. در مرحله دوم لازم است قدرت رقبای خود را در کلمات کلیدی موردنظر بررسی کنید و به اصطلاح بدانید که سختی کلمه کلیدی چقدر است.

همانطور که در مثال کتاب‌فروشی به آن اشاره کردم نقاط قوت رقیب‌تان را پیاده‌سازی کرده و نقاط ضعف وی را در کسب‌وکار خودتان پُر کنید. برای دقیق‌تر بودن نتیجه این عملیات بهتر است سراغ ابزارهای تحلیل ارگانیک سرچ‌ها بروید. یکی از بهترین این ابزارها توسط Semrush ساخته شده که Organic Search نام دارد. همچنین Ahrefs نیز یکی دیگر از محبوب‌ترین شرکت‌ها برای ارائه چنین ابزارهایی‌ست. شما با استفاده از Site Explorer می‌توانید عملیات‌های بسیار زیادی را در جهت پیدا کردن رقیب SEOتان انجام دهید.

اما بررسی وضعیت سئو سایت‌ های رقیب و شناسایی عوامل موفقیت آن‌ها، می‌توان برای ما ارزشمند باشد. البته قابلیت‌های این ابزار محدود به همین اطلاعات کلی نیست و می‌توان آن‌ ها را با جزئیات بیشتری بررسی کرد. این کار باعث می‌شود تا شما دید بهتری نسبت به استراتژی محتوا یا استراتژی سئو بکار رفته توسط سایت رقیب داشته باشید. حتی پیش نمایشی از عنوان و توضیحات متا آن سایت را برای شما نمایش می‌دهد. این اطلاعات به ظاهر ساده، می‌ تواند کمک شایانی به بهبود سئو سایت شما کند. افزونه AIOSEO چنین تجزیه و تحلیلی را با استفاده از پارامتر‌های مختلفی انجام می‌دهد و مرحله به مرحله پیش می‌ رود.

اما با تحلیل بک لینک رقبا، می‌توانید منابع آنها را شناسایی کنید و از آنها برای دریافت بک لینک برای سایت خود استفاده کنید. با بررسی لینک‌های ورودی سایت‌های رقیب، درمی یابید که بک لینک‌ها را از چه سایت‌هایی و بر روی چه کلیدواژه‌هایی باید دریافت کنید تا رتبه کلمه کلیدی در گوگل ارتقا پیدا کند. در هر کسب و کاری، کلمات کلیدی وجود دارد که سایت‌های کمی در آن فعالیت می‌کنند. رقبای شما سایتشان را با کلمات کلیدی رایج و قدیمی بهینه‌سازی کرده‌اند، پس این فرصت در اختیار شما است که از کیورد گپ استفاده کنید و در کلمات‌کلیدی جدید با آنها رقابت کنید. کلمات کلیدی مثل خرید یخچال یا اجاق گاز، در این حوزه بسیار رایج و پرکاربرد هستند. اما در همین حوزه، تکنولوژی‌های جدیدی وارد بازار شده که بدون شک سایت‌های کمتری در حال بهینه‌سازی با کلیدواژه‌های آن هستند؛ مثلاٌ هواپز یا نوشابه ساز.

امروز در تاریخ 9 مرداد سال 1400 با جستجو عبارت فوق ، می توانید به نتایج زیر دست یابید. حتما می‌دانید که ولنتاین یکی از بهترین فرصت‌ها برای افزایش فروش است؛ اما آیا خود را برای این روز آماده کرده‌اید؟ چه برنامه‌ای برای جذب... کپی‌رایت © ‏ کلیه حقوق این وبسایت متعلق به وبسایت رادزاد بوده و هرگونه کپی برداری از مطالب آن، بدون ذکر منبع ممنوع می باشد. حال چالشی که در دنیای وب وجود دارد این است که پیدا کردن اطلاعات رقبا به اندازه مراجعه به فروشگاه‌های‌شان ساده نیست و باید قدم به قدم اتفاق بیفتد. هرچند نرخ تبدیل این کلمات پایین است، اما می‌توانند ترافیک ارگانیک و معتبری جذب کرده و برند شما را به‌عنوان یک مرجع معرفی کنند. هم‌چنین دوره های صوتی آموزشی متنوعی هم در متمم وجود دارد که فهرست آن‌ها را می‌توانید در فروشگاه متمم ببینید.

بله، آنالیز رقبا به شما اطلاعات دقیقی از رقبا و بازارتان را می‌دهد که می‌تواند بهبود عملکرد وب‌سایت شما را تسریع کند. در نظر داشته باشید که آنالیز سایت و سئو رقبا لازم است هر چند ماه یکبار با توجه به استراتژی انجام شود، تنها به یکبار آنالیز و تحلیل رقبا اکتفا نکنید. هنگامی که کلمات کلیدی مرتبط (که برای کسب‌وکار شما نیز کاربرد دارد) را پیدا می‌کنید‌، می‌توانید صفحه‌‎ای را مشاهده کنید که به رتبه‎‌بندی این کلمات کلیدی اختصاص داده شده است. هنگامی که این اتفاق‌ می‌افتد‌، شما این فرصت را خواهید داشت تا لیدها را به سایت خود هدایت کنید. افرادی که سابقه فعالیت بیشتری دارند، سایت‌ های رقیب خود را به خوبی می‌شناسند. اما افراد تازه کار هم پس از کمی فعالیت در حوزه خود، سایت‌ های رقیب را خواهند شناخت.

البته با پیداکردن این صفحات حتی می‌توانید از رقیبان خود هم پیشی بگیرید. برای مثال، اگر در محتواهای منتشرشده موضوع مهمی از قلم افتاده است، شما حتما آن را در محتوای خود پوشش دهید. هم‌چنین، می‌توانید با اضافه‌کردن عکس‌ها، ویدیوها، سوالات متداول و غیره محتواهای خود را کاربرپسندتر و جذاب‌تر از سایت رقیب کنید. با شناخت نقاط ضعف و قوت رقبا، می‌توانید استراتژی مناسبی برای بهبود وب‌سایت خود ایجاد کنید. برای این منظور، می‌توانید از ابزارهای مختلفی مانند Google Analytics یا SEMrush استفاده کنید.

برخی از نمونه‌های ابزارهای تجزیه و تحلیل رقابتی شامل Ahrefs‌، SEMrush و Moz و نردبون (ابزار بررسی رتبه کلمات کلیدی) هستند. بهینه‌سازی موتورهای جستجو تحت ابزار بازاریابی مبتنی بر داده قرار‌ می‌گیرد. روش‌های خاص سئو‌، مانند تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی سئو و تجزیه و تحلیل رقبا در سئو‌، نمونه‌هایی از بازاریابی مبتنی بر داده هستند. به عبارتی ممکن است بعضی از نتایج جستجو در صفحه اول گوگل هم صنف با شما نبوده و صرفا به خاطر داشتن یک محتوای خوب در این جایگاه قرار گرفته باشند. چون این تحلیل به شما کمک می‌کند تا دید بهتری نسبت به فعالیت خود داشته و شانس موفقیت استراتژی انتخابی، بیشتر شود.

می‌توانید از محتوای رقبا برای الهام گرفتن و ایجاد محتوای بهتری برای وب‌سایت خودتان استفاده کنید. بازاریابان یاد‌ می‌گیرند چگونه سئو را برای تحلیل رقبا انجام دهند تا رتبه خود را حفظ کرده و مطمئن شوند که در جایگاه خوبی در صنعت خود باقی‌ می‌مانند. در این آنالیز ها می توانید بفهمید که کاربران سایت های رقیب، کدام ویژگی از محصولات و خدماتشان را دوست دارند و شما بدین واسطه همان محصولات و خدمات را به شکل بهتری ارائه دهید. ارتباط دقیق شبکه های اجتماعی و سئو همچنان توسط سئوکارها مورد بحث قرار می گیرد، اما کمتر کارشناسیست که اهمیت فعالیت در شبکه های اجتماعی را انکار کند. از جمله مهمترین و بنیادی‌ترین مسئله‌های مربوط به حوزه SEO تحلیل رقبا است.

برنامه هایی مانند CompetitorSpyFX می توانند به شما در تحلیل محتوای رقبا کمک کنند. کمی بررسی شما را متقاعد خواهد ساخت که رعایت اصول سئو و استانداردهای مد نظر موتورهای جستجو، می‌تواند هم‌زمان با بهبود سئو سایت، رضایت خوانندگان و کاربران شما را نیز افزایش دهد. این ابزارهای بررسی سئو سایت به کاربران کمک می‌کنند تا کارهای بیشتری را در زمان کمتری انجام دهند. از طرفی برای استفاده از ابزارسئو باید هزینه پرداخت کنید و در صورتی که یک پلت فرم تحلیل مفید و کاربردی باشد، کاربران برای استفاده از آنها هزینه پرداخت خواهند کرد. افزایش بازدید سایت باعث می‌شود که در میان رقبا در موتور جستجوی گوگل، سایت شما در نتایج اولیه نمایش داده شود. با انجام این کار، زمانی که افراد درباره موضوعات حوزه کسب و کار شما سرچ می‌کنند، سایت شما در سایت‌های اولیه نمایش داده می‌شود و احتمال این که آن‌ها روی سایت شما کلیک کنند، بسیار بالاست.


https://daroromiekojast.ir/who-is-the-best-seo-in-urmia/